Operační program Jan Amos Komenský

Číslo programu: 02
Číslo výzvy: 02_22_003
Název výzvy: Šablony pro SŠ a VOŠ I
Název projektu: Škola reaguje na měnící se vnější prostředí
Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/22_003/0003814
Zahájení projektu: 09/ 2023
Ukončení projektu: 08/2025
Projekt podpoří osobnostně profesní rozvoj pracovníků ve vzdělávání, vzájemnou spolupráci a sdílení zkušeností pedagogů. Pomůže škole zavádět inovativní formy výuky ve vyučování a rovný přístup ke kvalitnímu a inkluzivnímu vzdělávání, usnadní vzdělávací mobilitu znevýhodněných žáků.
V rámci projektu realizujeme tyto šablony:
- Inovativní vzdělávání žáků v SŠ.
- Kariérový poradce.
- Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele.
- Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání.
Projektový den třídy H4 – složitá
obsluha dranžírování pstruha
V rámci projektu OP JAK se studenti oboru hotelnictví zúčastnili 28. 3. 2025
projektového dne zaměřeného na dranžírování ryb. Pstruh, delikátní ryba s jemný masem, si zaslouží elegantní servírování. Dranžírování, tedy odborné porcování ryby, je nejen praktické, ale i efektní. Pstruh duhový, vědecky známý jako Oncorhynchus mykiss, je oblíbená ryba z čeledi lososovitých, která si získala popularitu nejen mezi rybáři, ale i v gastronomii. Jeho původní domovinou je severní Tichomoří, odkud byl rozšířen do vod po celém světě, včetně České republiky. Proč dranžírovat rybu? Dranžírování dodává stolování slavnostní a divadelní atmosféru. Pstruha jsme si naservírovali s hranolkami a salátkem.
Mgr. Jana Ranochová
PROJEKTOVÝ DEN TRADIČNÍ VELIKONOČNÍ MENU
Dne 25.3.2025 třída h1 ve cvičné kuchyni připravila tradiční velikonoční menu, které zahrnuje pečené beránky, kuře s nádivkou, mazanec, jidáš, zelnáky a osvěžující salát coleslaw.
Ing. Mohylová M.
Kurz – Práce s čokoládou – výroba čokoládových
pralinek
Dne 22. 3. 2025 jsem se zúčastnila jednodenního kurzu na práci s čokoládou - výrobu čokoládových pralinek z projektu OP JAK. Kurz se konal v Cukrářském studiu zkušené lektorky paní Lucie Průšové v obci Psáry - Praha Západ. Probíhal v příjemném prostředí a byl pod vedením zkušené lektorky, která nás provedla celým procesem výroby.
Nejvíce mě zaujalo zpracování čokolády, zejména temperování, výroba různých ozdob, používání různých druhů čokolád a také výroba náplní. Naučila mně vyrábět nové náplně a používat různé formy na čokoládu. Pomocí kakaového másla jsem se naučila zdobit barvení čokoládových pralinek. Ochutnala jsem spoustu druhů kvalitních čokolád a také dochucovací pasty. Například pistáciovou, nugátovou nebo i s křupavým vkladem, který tvořila zejména jádrovina.
Během kurzu jsme si vyrobili vlastní pralinky s různými příchutěmi jako je základní ganache, kořeněný bonbón, skořicový karamel, ganache citrón a ganache s alkoholem.
Ukázali jsme si čokoládové ozdoby jako je hnízdečko, lístečky, peříčko a kroužek kolem dortu. Vyrobili jsme si veliké vajíčko, které jsme usadili do čokoládového hnízdečka.
Kurz bych doporučila všem, kteří se chtějí naučit vyrábět lahodné pralinky a ozdoby s čokolády. Získala jsme cenné znalosti a dovednosti, které jistě využijeme i v budoucnu a ráda předám žákům.
Marie Kavková
Projektový den v rámci OPJAK – Gastrozážitek na talíři i u tabule
Žáci 2. ročníku učebního oboru Kuchař – číšník se v rámci projektového dne s názvem „Gastrozážitek na talíři i u tabule“ věnovali zdokonalování svých odborných dovedností. Hlavním cílem bylo osvojit si správné postupy tepelné úpravy různých druhů masa a zároveň
se naučit efektivní přípravu a úpravu přílohové zeleniny.
Během dne žáci nejen pracovali na jednotlivých chodech, ale také sestavili vícechodové menu, ve kterém uplatnili získané znalosti o kombinaci chutí, technikách zpracování surovin a estetické úpravě pokrmů. Nedílnou součástí projektu byla také práce na aranžmá slavnostní tabule, kde si osvojili zásady stolničení a servírování.
Projektový den tak přinesl nejen cenné praktické zkušenosti, ale také rozvoj kreativity a smyslu pro detail, které jsou v gastronomii nezbytné. Žáci předvedli skvělou týmovou spolupráci a výsledkem byla nejen chutná, ale i vizuálně atraktivní gastronomická prezentace.
Vedoucí akce byla Lenka Eliášová, které patří velké poděkování.
Eva Bušová
Třídní učitelka třídy KČ2B
Projektový den třídy H4 – příprava moučníků
V rámci projektu OP JAK se studenti oboru hotelnictví zúčastnili v pátek 21. 3. 2025
projektového dne zaměřeného na přípravu moučníků.
Moučníky jsou oblíbenou součástí mnoha jídelníčků a existuje nespočet receptů na jejich přípravu. Ať už jste začátečník nebo zkušený pekař, vždy se můžete naučit něco nového. Kvalitní ingredience udělají velký rozdíl v chuti a textuře moučníku. Žáci připravovali oblíbený italský dezert Tiramisu, který se skládá z vrstev piškotů namočených v kávě, krému z mascarpone a posypaného kakaem. Dále připravovali Skořicové šneky, Smetanový dezert, Citrónový dezert, Hraběnčiny řezy a Lotuskový dezert, který je moderní a velmi oblíbený, vyznačuje se svou karamelovou chutí díky sušenkám Lotus Biscoff.
Mgr. Jana Ranochová
Třída C2 pekla zdravé a raw cukrářské výrobky – 17. a 18. března 2025
V rámci inovativního vzdělávání OP JAK ve dnech 17. a 18. března 2025 se třída C2 na Hotelové škole ve Franštátě p. R. pustila do kreativního pečení zdravých a raw cukrářských výrobků pod vedením třídní učitelky Marie Rešlové a učitelky Renáty Tomečkové..
Nevynechali jsme ani přípravu výrobků bez laktózy a lepku. Tento projekt byl součástí výuky zaměřené na moderní přístupy v cukrářství, které kladou důraz na zdraví a výživu, a zároveň studentům poskytl praktické zkušenosti s trendy, které se stále více objevují na gastronomickém trhu.
Zdravé raw pečení je trend v gastronomii
Zdravé cukrářské výrobky, zejména ty, které nevyžadují tepelnou úpravu, jsou dnes čím dál oblíbenější. Tento trend reaguje na rostoucí poptávku po jídlech, která jsou nejen chutná, ale i výživná a prospěšná pro zdraví. Raw pečení se zaměřuje na zachování živin v surovinách, které nejsou tepelně zpracovány, což má za následek vyšší obsah vitamínů a minerálů v konečném výrobku.
- Raw dorty: Bezpečně připravené bez cukru, mouky a mléčných výrobků. Tato varianta využívá ořechy, datle a kokosové mléko jako základní ingredience, které se skvěle hodí pro přípravu těst.
- Celozrnné muffiny: Tyto muffiny byly obohaceny o přírodní sladidla, jako je med nebo javorový sirup, a zcela bez bílého cukru. Využívaly celozrnné mouky, které dodávají těstům větší vlákninu a minerály.
- Raw koláče a tyčinky: Studenti experimentovali i s raw tyčinkami plnými zdravých ingrediencí jako jsou semínka, ořechy, chia a kokos, což umožňuje vytvořit vysoce výživné, ale zároveň chutné občerstvení.
Projekt měl nejen gastronomický, ale také vzdělávací charakter. Studenti se učili, jak pracovat s alternativními ingrediencemi, které jsou vhodné pro osoby s intolerancemi na lepek, laktózu nebo pro vegany. Důraz byl kladen i na nutriční hodnoty a vyváženost použitých surovin, což studentům umožnilo pochopit, jak sestavit zdravý cukrářský výrobek, který bude odpovídat moderním trendům.
Mgr. R. Tomečková
Žáci cestovního ruchu oživili divadelní hru R.U.R
Žáci třetího ročníku cestovního ruchu nacvičili 3. dějství divadelní hry R.U.R. od Karla Čapka. Představení se odehrálo 14. března 2025 a předneslo divákům složité téma vztahu člověka a technologií a také problematiku ničení a válek.
V pátek 14. března 2025 se v kmenové třídě CR3 odehrála divadelní hra R.U.R., kterou režírovala paní učitelka Zdeňka Bizoňová Veličková. Na představení se podíleli žáci 3. ročníku oboru cestovní ruch. Celou hru natáčel žák třídy CR2 Zdeněk Škorňa. Kdo tedy nebyl na místě, může se brzy podívat na záznam představení.
Divadelní hra R.U.R. vypráví o továrně, která vyrábí roboty. Ti se však vzbouří proti lidem a způsobí jejich zkázu. Hlavní postava hry Alquist, jehož role se zhostil Jan Křižan, však v závěru vidí náznak milostného citu mezi roboty Primem a Helenou (v inscenaci obsazenými Martinem Slavíčkem a Sofií Petrovou). Tento náznak milostného citu mezi dvěma roboty dává Alquistovi naději, že lidstvo nevyhyne.
Žáci inscenovali pouze třetí dějství. Shrnutí předchozího děje se v rámci představení ujala divadelní postava učitelky. Pro tuto postavu si napsala scénář Sára Řezníčková a poté tuto postavu sama skvěle odehrála. Markéta Pavlicová a Tereza Knápková si ve hře zahrály její žákyně.
V dalších rolích se představily Gabriela Regína Staňková jako robot sluha a Adriana Lapišová, Veronika Uhlářová, Timea Vašutová, Lenka Sudolská a Lucie Šlehoferová v rolích vyjednávacího týmu robotů. O tom, že není malých rolí nás přesvědčil Roman Lukšík, který hrál “hlas vpravo”. A celé představení by nevzniklo bez pomoci zvukařky (Venduly Vaculové), rekvizitářky (Natálie Kašlíkové) a nápovědy (Michaely Řezníčkové a Terezy Knápkové).
Pečlivá příprava přinesla úžasný výsledek. Díky úsilí a snaze paní učitelky Zdeňky Bizoňové Veličkové a všech žáků, se podařilo vytvořit působivé představení, které bude brzy dostupné na internetovém portálu YouTube.
Hra tak ukázala, že i ve školním prostředí lze nacvičit a natočit divadelní hru, a to hlavně díky skvělé spolupráci celé třídy.
Adéla Pomklová, CR3 |
OP JAK – projekt mimo školu
Dne 11. 3. žáci třídy KČ2A absolvovali v rámci projektu mimo vyučování návštěvu ve Vizovicích, kde se seznámili s historií výroby čokoládových pralinek a čokoládových figurek.
Shlédli prezentaci o historii, zpracování a pěstování kakaových bobů. Dále viděli, jak vypadá výroba lahodné čokolády a pozorovali práci s figurkovými formami , s formami na pralinky a měli možnost ochutnat čerstvou pralinku, připravenou přímo před nimi.
Ilona Trnková
Projektový den třídy H4 – zážitková gastronomie míchaných nápojů
V rámci projektu OP JAK se studenti oboru Hotelnictví zúčastnili v pátek 29. listopadu 2024 projektového dne zaměřeného na přípravu míchaných nápojů. Tento den byl nejen příležitostí k procvičení jejich dovedností, ale také k prohloubení znalostí o tradičních i moderních přípravách míchaných nápojů.
Na úvod se studenti seznámili s historií barmanství a novými trendy nápojové gastronomie. Žáci připravovali Gin s tonikem, který je jedním z nejpopulárnějších a nejjednodušších míchaných nápojů na světě. Jeho osvěžující chuť a jednoduchá příprava z něj činí ideální volbu pro každou příležitost. Historie ginu s tonikem sahá do 19. století, kdy Britští vojáci v Indii užívali chinin jako prevenci proti malárii. Chinin byl rozpuštěn v toniku, který byl ovšem velmi hořký, aby ho učinili chutnějším, přidávali do něj gin. Tak vznikl nápoj, který se stal nejen lékem, ale i oblíbeným osvěžením. Dále žáci připravovali koktejly 45 Roses, Hunter Sgroppino a Gimlet.
Mgr. Jana Ranochová
Projektový den třídy H3 – zážitková gastronomie míchaných nápojů
V rámci projektu OP JAK se studenti oboru hotelnictví zúčastnili 27. – 28. 11. 2024 projektového dne zaměřeného na zážitkovou gastronomii míchaných nápojů. Koktejly zažívají v posledních letech renesanci. Už dávno neplatí, že míchaný nápoj je jen „něco s alkoholem“. Dnes se jedná o sofistikované umění, které kombinuje chutě, vůně a vizuální efekty. Ať už plánujete oslavu narozenin nebo jen klidný večer s přáteli, míchaný nápoj je skvělým způsobem, jak zpestřit každou příležitost. Moderní koktejly často kombinují neobvyklé chutě, jako jsou pikantní, hořké nebo umami. Používají se exotické ingredience, jako jsou yuzu, matcha nebo kombucha. Žáci připravovali koktejly z nealkoholického ginu, rumu a tequilly.
Mgr. Jana Ranochová
Projektový den třídy H3 – složitá obsluha dranžírování pstruha
V rámci projektu OP JAK se studenti oboru hotelnictví zúčastnili 19 – 20. 2. 2025 projektového dne zaměřeného na dranžírování ryb. Pstruh, delikátní ryba s jemným masem, si zaslouží elegantní servírování. Dranžírování, tedy odborné porcování ryby, je nejen praktické, ale i efektní.
Pstruh duhový, vědecky známý jako Oncorhynchus mykiss, je oblíbená ryba z čeledi lososovitých, která si získala popularitu nejen mezi rybáři, ale i v gastronomii. Jeho původní domovinou je severní Tichomoří, odkud byl rozšířen do vod po celém světě, včetně České republiky.
Proč dranžírovat rybu? Dranžírování dodává stolování slavnostní a divadelní atmosféru. Nám se to všem povedlo.
Mgr. Jana Ranochová
Projektový den třídy H4 – složitá obsluha 2
V rámci projektu OP JAK se studenti oboru hotelnictví zúčastnili v pátek 7. 3. 2025 projektového dne zaměřeného na složitou obsluhu. Složitá obsluha je vyšší forma obsluhy v gastronomii, která vyžaduje odborné znalosti, dovednosti a zkušenosti. Zahrnuje přípravu a dokončování pokrmů přímo před hostem, což zvyšuje atraktivitu a exkluzivitu zážitku. Zahrnuje flambování, tranšírování, filetování, míchání nápojů a další náročné úkony. Důležitá je estetická prezentace pokrmů a nápojů, která umocňuje zážitek hostů. Číšníci musí umět komunikovat s hosty, vysvětlit jim postup přípravy a doporučit vhodné kombinace. Flambování je kulinářská technika, při které se na pokrm nalije alkohol a zapálí. Tím se alkohol rychle spálí, zanechá za sebou jen jemné aroma a chuť, a zároveň dodá pokrmu karamelizovanou krustu. Žáci si vyzkoušeli flambování masového kuřecího špízu na Meukow koňaku, který mu dodal jemnou ovocnou chuť a flambování lívanců s čerstvým ovocem, zakysanou smetanou a tvarohem, které zjemnili mandarinkovým likérem.
Mgr. Jana Ranochová
Projektový den třídy H4 – rautové výrobky v moderním pojetí
V rámci projektu OP JAK se studenti oboru hotelnictví zúčastnili v pátek 14. 2. 2025 projektového dne zaměřeného na přípravu rautových výrobků.
Rauty už dávno nejsou jen o obložených mísách a chlebíčcích. Moderní rautové výrobky se vyznačují kreativním designem a pečlivou prezentací. Používají se originální nádobí, jedlé dekorace a moderní servírovací techniky. Moderní pohoštění klade důraz na originalitu, zdravé suroviny a vizuální atraktivitu. Žáci připravovali kanápky s lososem, slaný syrový koláč, hovězí rostbíf s valdrovským salátem, kuřecí roládu, kanápky s hermelínem, croissanty se sýrem a šunkou, vepřovou roládu a tousty s čedarem.
Mgr. Jana Ranochová
Projektový den třídy H4 – káva v moderním pojetí
V rámci projektu OP JAK se studenti oboru hotelnictví zúčastnili v pátek 6. 12. 2024 projektového dne zaměřeného na přípravu kávy.
Moderní příprava kávy se posunula od jednoduchého zalití horkou vodou k sofistikovaným metodám, které zdůrazňují chuť a aroma jednotlivých druhů kávových zrn. Moderní příprava kávy je o experimentování, objevování nových chutí a užívání si rituálu přípravy. Existuje mnoho způsobů, jak si kávu připravit, a každý z nich ovlivňuje chuť a aroma výsledného nápoje. Žáci připravovali espresso, cappuccino, latte, vídeňskou kávu, macchiato, french press a
affogato, což v italštině znamená „utopený“, je dezert, který se skládá z kopečku vanilkové zmrzliny přelitého horkým espressem. Myslím, že jsme si tento den velice všichni užili.
Mgr. Jana Ranochová
Projektový den třídy H3 – složitá
obsluha 1
V rámci projektu OP JAK se studenti oboru hotelnictví zúčastnili 11 – 12. 12. 2024 projektového dne zaměřeného na složitou obsluhu.
Flambování dezertů je efektní a chutný způsob, jak povýšit obyčejný moučník na něco výjimečného. Tato technika, která spočívá v polití pokrmu alkoholem a jeho zapálení, dodává dezertům nejen vizuální dramatičnost, ale také jedinečnou chuť a vůni.
Flambování je kuchařská technika, při které se pokrm polije alkoholem a zapálí. Žáci připravovali flambované ovoce se zmrzlinou.
Je to luxusní a efektní dezert, který kombinuje teplé, karamelizované ovoce s chladnou, krémovou
zmrzlinou.
Mgr. Jana Ranochová
Návštěva Planetária Ostrava
Dne 13. 3. 2025 žáci tříd H1 a KČ2A shlédli sférický program na téma "Dobrodružná cesta k planetám" a interaktivní vesmírnou expozici. Ve sférickém programu žáci jako horolezci na Marsu zdolávali strmé svahy údolí Valles Marineris a největší sopky Olympus Mons. Jako výzkumníci Saturnu prohledávali balvany v jeho prstencích a doletěli až do mrazivého království trpasličí planety Pluto.
Ing. Mohylová Miroslava
Návštěva Planetária Ostrava, 6. 3 . 2025
Žáci shlédli sférický pořad na téma "Vesmírné oázy" a interaktivní vesmírnou expozici. Ve sférickém pořadu jsme pátrali po vodě napříč Sluneční soustavou: uvnitř hlubokých měsíčních kráterů, v žíravé výhni Venušiny atmosféry, v pouštích marsovských planin i na zamrzlých družicích Jupiteru a Saturnu.
Ing. Miroslava Mohylová
Kurz na výrobu čokoládových pralinek
Dne 3. 3. 2025 se Bc. Martin Majer, Bc. Miroslava Pítrová a Lucie Petrášová zúčastnili jednodenního kurzu na výrobu čokoládových pralinek z projektu OP JAK. Kurz se konal v Barovém institutu nedaleko Prahy. Probíhal v příjemném prostředí a byl pod vedením zkušené lektorky paní Bc. Andrei Janouškové, která nás provedla celým procesem výroby.
Nejvíce nás zaujalo zpracování čokolády, zejména temperování a používání různých druhů čokolád. Naučili jsme se vyrábět nové náplně, krájené bonbony a používat různé formy na čokoládu. Dále také vyrábět tabulkovou čokoládu. Pomocí kakaového másla jsme se naučili zdobit barvením čokoládové pralinky. Seznámili jsme se s ochucovacími pastami a křupavými vklady do bonbonů.
Během kurzu jsme si vyrobili vlastní pralinky s originálními příchutěmi jako mango, červený pepř, pistácie, karamel, yuzu a citron.
Kurz vřele doporučujeme všem, kteří se chtějí naučit vyrábět lahodné pralinky. Získali jsme cenné znalosti a dovednosti, které jistě využijeme i v budoucnu.
Lucie Petrášová
Projektový den třídy KČ3B
V rámci projektu OP JAK se studenti oboru Kuchař-číšník zúčastnili v pátek 7. února 2025 projektového dne zaměřeného na přípravu masových rolád a galantin. Tento den byl nejen příležitostí k procvičení jejich dovedností, ale také k prohloubení znalostí o tradičních i moderních technikách přípravy těchto pokrmů.
Na úvod se studenti seznámili s historií a významem masových rolád a galantin v gastronomii. Byly jim představeny různé druhy mas vhodné pro přípravu, způsoby dochucování a techniky rolování, včetně metod tepelné úpravy, jako je pečení či vaření. Učitelka odborného výcviku p. L. Eliášová jim rovněž vysvětlila, jak správně pracovat s vnitřními náplněmi, aby byl výsledný pokrm nejen chutný, ale i esteticky lákavý.
Pod vedením učitelky odborného výcviku studenti zahájili přípravu pokrmů:
1. Masové rolády
Studenti si nejprve připravili a upravili maso – odstraňovali šlachy, tuk a maso rovnoměrně
naklepávali. Poté zvolili vhodnou náplň, která mohla obsahovat bylinky, sýry, zeleninu nebo uzeniny. Následně maso pečlivě zabalili, upevnili provázkem nebo potravinářskou fólií a připravili k tepelné úpravě.
2. Galantiny
Studenti se naučili techniku vykosťování drůbeže tak, aby zůstala neporušená kůže, což je klíčové pro správnou přípravu galantiny. Maso bylo poté dochuceno a naplněno různými přísadami, jako jsou mleté maso, houby, pistácie či vejce. Následovala pečlivá příprava do tvaru válečku a vaření ve vývaru při kontrolované teplotě.
Po dokončení pokrmů proběhla ochutnávka a vyhodnocení práce studentů. Kromě chuti byla
hodnocena i vizuální stránka pokrmů, preciznost provedení a dodržování technologických postupů. Studenti prokázali vysokou úroveň zručnosti a kreativity, přičemž mnozí se inspirovali i moderními trendy v gastronomii.
Projektový den přinesl cenné zkušenosti, které studenti jistě využijí ve své budoucí praxi.
Děkujeme všem za aktivní účast!
Renata Adamcová, třídní učitelka
6. 2. 2025 se třída C2 (obor cukrář) účastnila projektového dne v rámci programu OP JAK v Marlence ve Frýdku-Místku.
Žáci se dozvěděli zajímavou historii firmy, kterou založil pan Gevorg Avetisjan, ochutnali sladké a originální medové výrobky z kvalitních přírodních surovin a kávu, viděli výrobu v krásném, moderním prostředí:-).
Exkurze se za doprovodu třídní učitelky Ing. Rešlové a Mgr. Tomečkové zúčastnilo 19 žáků a všichni si to užili...
Mgr. Renata Tomečková
Exkurze v družstvu IRISA
Dne 28. 1. se třída KČ2A zúčastnila exkurze v rámci OP JAK ve Vsetíně ve výrobním družstvu IRISA. Exkurze začala pohledem zpět do historie vánočních ozdob, které se staly neodmyslitelnou součástí vánočního období. Při prohlídce výrobní dílny se žáci dozvěděli, jak se ze skleněných trubic stávají krásné vánoční ozdoby a pozorovali tento zajímavý proces na vlastní oči.
Mgr. Ilona Trnková
Exkurze v Rožnovském pivovaru
8. ledna 2025 navštívila třída KČ3B v rámci projektové výuky mimo školu Rožnovský pivovar. Zde měližáci jedinečnou příležitost nahlédnout do tajů výroby piva.
Exkurze začala krátkou prezentací o historii pivovaru, poté následovala informace o surovinách, jakoje slad, chmel a voda. Zároveň byli žáci poučeni o vlivu piva na lidský organizmus z hlediska výživy.
Poté je průvodce pan Liebl, manažer pivovaru, provedl jednotlivými částmi pivovaru, od varny, kde se mísí suroviny, až po sklep, kde pivo zraje. Zajímavou částí exkurze byla ochutnávka piva přímo z tanku, což bylo pro mnohé jedinečným zážitkem.
V poslední části exkurze žáci navštívili místní restauraci, kde byla žákům názorně předvedena správná technika čepování a ošetřování piva.
Exkurze byla nejen poučná, ale i velmi příjemná. Žáci si odnesli lepší představu o tom, jak náročná a precizní je výroba piva, které je chloubou naší republiky i v zahraničí.
Děkujeme pivovaru za vstřícnost a nezapomenutelný zážitek!
Mgr. Renata Adamcová
Workshop ,,Medový perníček"
V rámci probíhajícího projektu Implementace Dlouhodobého záměru Moravskoslezského kraje, který je spolufinancován z ESF prostřednictvím OP JAK, Hotelová škola pořádala 11. a 12. prosince 2024 workshopy pro žáky 2. stupně ZŠ Tyršova a ZŠ Záhuní na téma ,,Medový perníček.“
Formou sdílených dílen se v cukrářském centru setkali společně žáci Hotelové školy oboru Cukrář a žáci obou jmenovaných základních škol v pracovních činnostech cukrářského řemesla. Workshop trval tři hodiny, měl dvě fáze odbornosti a lektorkami byly učitelky odborného výcviku. Žáci si vyrobili medové perníkové těsto, z něj pak vykrajovali různé tvary, které po upečení zdobili cukrovou glazurou. Technika zdobení perníčků je velmi náročná a vyžaduje mnoho trpělivosti a cviku. Pro některé žáky to byla cesta do neznáma, ale i přesto jsme mezi nimi zaznamenali velké talenty, které by bylo krásné rozvíjet v této odbornosti do budoucna.
Mgr. Jitka Táborská
Pečení vánoček
Žáci třídy H1 si vyzkoušeli přípravu tradiční kynuté vánočky. Vyzkoušeli si přípravu sladkého kynutého těsta a pletení různých způsobů vánočky. Součástí projektu byla i motivující soutěž o nejlepší vánočku. Projekt byl financován z projektu OP JAK.
Ing. Miroslava Mohylová
Brno letem světem stoletími
V rámci projektu OP JAK se žáci třídy KČ3B vydali ve středu 11. prosince 2024 do adventně vyzdobeného Brna, aby si na vlastní kůži ověřili teoretické znalosti z hodin českého jazyka, ve kterých se seznámili s pověstmi, které se týkají této moravské metropole.
V kostele sv. Jakuba zhlédli světelnou projekci a zažili nevšední procházku stoletími…, vyšlapali po 176 schodech na kostelní věž, ze které měli jedinečný pohled do širokého okolí.
Nezapomněli se také zastavit u vánočně oděného draka na Staré radnici a na Petrově, kde se podle pověsti zvoní pravé poledne v 11:00.
Brno, které je letos vyhlášeno evropským městem Vánoc, tak nabídlo mnohem víc než jen trhy na pěti přilehlých náměstích.
Mgr. Renata Adamcová
Projektový den třídy KČ2A „Trendy v odbytových střediscích“
V úterý 22. října 2024 se žáci třídy KČ2A vydali na Horní Bečvu, kde navštívili Endemit Boutique Hotel and Spa. Po úvodním slovu managera hotelu se žáci vydali na prohlídku s odborným výkladem do hotelových pokojů, wellness, výrobního a odbytového střediska, kde načerpali mnoho znalosti nejen o Fine Dinningu, ale také o dalších trendech v gastronomii. Na závěr projektového dne žáci měli možnost zhlédnout přípravu pokrmů a rovněž také ochutnat pokrmy připravené podle aktuálních trendů s využitím regionálních surovin.
Mgr. Zdeňka Ondruchová
Frenštát včera a dnes…
Dne 16. října 2024 třída KČ3B podnikla projektový den s cílem poznat město Frenštát včera a dnes… Nejprve si žáci prohloubili své znalosti v místním muzeu, kde pod odborným vedením zhlédli expozice věnované nejstarší historii města, vystěhovalectví místních občanů v době hospodářské krize do amerického Texasu a městu jako kolébce turistiky.
Následovala očekávaná návštěva pohankového mlýna v Trojanovicích, kde se žáci seznámili s historií mlýna a pěstováním pohanky na našem území včetně jejího významu pro racionální výživu. Zároveň měli možnost ochutnat výborné pohankové křupky rozličných příchutí.
Ve školním prostředí si pak žáci formou skupinové práce a s pomocí on-line zdrojů zpracovali vlastní pracovní listy s medailony významných frenštátských osobností (Z. Kalandra, A. Polášek, J. Raška…) včetně vytvoření pohankového menu s recepty.
V rámci mezipředmětových vztahů tak propojili předměty Potraviny a výživa, Technologie, Občanská
nauka a Český jazyk.
Mgr. Renata Adamcová
Exkurze do Pohankového mlýna
Dne 3.6.2024 jsme se s žáky třídy C2 vydali od školy pěšky na exkurzi do POHANKOVÉHO MLÝNA ve Frenštátě pod Radhoštěm. V mlýně nám bylo promítnuto video o pěstování a zpracování pohanky, a poté nám pan majitel pověděl historii jejich pohankového mlýna. Žáci měli možnost ochutnat různé druhy pohankových křupek, které jim velmi chutnaly (doslova se po nich zaprášilo:-). Někteří z nás jsme využili možnost nákupu pohanky a výrobků z ní. Na zpáteční cestu ke škole jsme zvolili jinou trasu. Exkurze se účastnilo 27 žáků a pedagogický dozor p. Monika Sedláková a Mgr. Ivana Šlupinová.
Workshop - Květy z taženého karamelu
Dne 24.5. a 25.5. 2024 proběhl na střední škole gastronomie, hotelnictví a lesnictví v Bzenci Workshop pro mistry cukrářů na téma Květy z taženého karamelu. Kurzu se zúčastnily učitelky odborného výcviku paní Kavková a paní Petrášová.
Francouzské dezerty
( propojení výuky českého jazyka, technologie a surovin )
12. 3. 2024 žáci třídy C2 měli další zajímavý projektový den na motivy knihy Cukrárna v Paříži (Julie Caplin). Úryvek z knihy: “Dnes začneme s odpalovaným těstem, které, jak už jsem řekl, tvoří základ mnoha skvělých zákusků, jako jsou věnečky Paris-Brest, dort Saint Honoré, éclairky, dezert zvaný Jeptiška, tedy La Religieuse a samozřejmě profiteroly.“ Sebastian Finlay.
Takto bychom mohli v kostce podat začátek dějové linky této knihy, kterou si už více jak půl roku zpestřují hodiny češtiny žáci této třídy. Je skvělé, že některé z dezertů, které hlavní hrdinka v knize připravuje, jsme mohli upéct i my.
Nechte se inspirovat :-)
Mgr. Renáta Tomečková, PhDr. Zdeňka Bizoňová Veličková, Monika Sedláková
Pečeme s laktózou, lepkem i bez
V letošním roce se na naší škole konaly Projektové dny pro žáky oboru cukrář. Tentokrát na téma - Racionální výživa – zdravé „RAW a FIT“ cukrářské výrobky. PEČEME S LAKTÓZOU, LEPKEM I BEZ. Tyto dva dny 12.-13.2.2024 se konaly pod vedením učitelky odborných předmětů Mgr. Renáty Tomečkové a paní Moniky Sedlákové. Žáci druhého ročníku (tř. C2) si vyzkoušeli práci s netradičními, zdravými surovinami a z výsledku byli nadšeni.