Pozadí záhlaví
Pozadí záhlaví

Implementace dlouhodobého záměru Moravskoslezského kraje


Hotelová škola Frenštát pod Radhoštěm, příspěvková organizace je zapojena do projektu „Implementace Dlouhodobého záměru Moravskoslezského kraje“ (dále jen „projekt“) v rámci Operačního programu Jan Amos Komenský (dále také „OP JAK“). Tento projekt je realizován v období od 01. 09. 2024 do 30. 08. 2024.

Hlavním cílem projektu je podpora rozvoje otevřené a vzdělané společnosti založené na znalostech a dovednostech, rovných příležitostech a rozvíjející potencionál každého jednotlivce, která povede k růstu konkurenceschopnosti České republiky a zlepšení životních podmínek jejich obyvatel.

Hotelová škola Frenštát pod Radhoštěm, příspěvková organizace realizuje projekt ve čtyřech oblastech, a to:

  • Motivační workshopy pro žáky 1. ročníků
  • Kroužky k vyrovnávání potřeb – Matematika, Český jazyk
  • Sdílení učeben - Spolupráce s ZŠ - sdílení učeben/dílen/laboratoří
  • Školní projekty - ŠP2 - Etiketa s odborníkem z praxe                                                                             

1. Motivační workshopy pro žáky 1. ročníků

Pobytové motivační workshopy jsou velmi důležité při budování vstupních preventivních mechanismů a pro adaptaci žáků na středoškolský způsob výuky.  Zaměřují také na prevenci školní neúspěšnosti a předčasných odchodů ze studia. Pomáhají žákům zaměřit se na oblast paměti, učení, zapomínání, učební styly a duševní hygienu nejen ve školním prostředí.

Motivační workshopy nabízí žákům pestrou škálu aktivit, které jsou zaměřeny na plynulý a bezproblémový proces začlenění mezi spolužáky nového třídního kolektivu. Jsou zacíleny na sebepoznávací procesy, které hrají jednu z klíčových rolí v oblasti přivyknutí na nové životní situace.

Napomáhají vytvářet formování kolektivu a vztahu třída – třídní učitel, třída – jednotlivec – školní poradenské pracoviště. V rámci kroužku se žáci seznamují s legislativním rámcem vzdělávání a mají možnost sestavení vlastních pravidel třídy, kterými se v průběhu školního roku budou řídit, a které by se měly zakládat především na vzájemném respektu, toleranci, úctě a spolupráci.

Program Motivačních workshopů je zaměřen na témata globální odpovědnosti, vzájemný respekt, toleranci k odlišnosti, solidaritu a angažovanost ve prospěch druhých. Jsou vhodné především pro žáky učebních oborů, protože finanční možnosti mnoha rodin jsou velmi omezené a je velmi důležité, aby se těchto akcí účastnili všichni žáci.

2.  Kroužky k vyrovnávání potřeb – Matematika, Český jazyk

Žáci přicházejí na střední školu z různých základních škol a s různou úrovní znalostí a dovedností.   Vyrovnávací kroužek Matematika bude napomáhat k překlenutí nedostatků a nastavení výuky ke středoškolským metodám výuky u žáků s hrozícím školním neúspěchem.

Při výuce českého jazyka a literatury na střední škole je využíváno jiných metod a forem výuky. Hlavním úkolem vyrovnávacího kroužku je překlenout a srovnat nedostatky žáků s učebními problémy pro plynulý přechod na střední školu a zvládnutí středoškolských výstupů vzdělávání.     

3.  Sdílení učeben  -  Spolupráce s ZŠ - sdílení učeben/dílen/laboratoří

Jedná se o aktivity v odborných učebnách gastronomických oborů hotelnictví, kuchař – číšník, cukrář a obor cestovní ruch.

V průběhu školního roku zde proběhnou sdílení učeben formou workshopů na téma „Medový perníček“, „Den zájmových aktivit“ a „Velikonoční vajíčko“. Workshopy budou pořádány pro žáky ZŠ, kde jim svoje nabyté dovednosti v daných oborech budou předávat žáci Hotelové školy pod vedením pedagoga školy. Společně budou vyrábět cukrářský či kuchařský výrobek nebo pracovat na prezentaci produktu cestovního ruchu a hotelnictví. Žák ZŠ prožije ve škole jeden výukový den a zažije jeden den středoškoláka v odborných učebnách školy.

Připravené polotovary si žáci dokončí a odnesou domů. Jedná se o dokončení výrobků -  zdobení medových perníčků a práci s modelovací hmotou.

Projektu se budou účastnit:

  • Základní škola a Mateřská škola Frenštát pod Radhoštěm, Záhuní 408, okres Nový Jičín
  • Základní škola a Mateřská škola Frenštát pod Radhoštěm, Tyršova 913, okres Nový Jičín                                                                       

4.  Školní projekty - ŠP2 - Etiketa s odborníkem z praxe

V měnící se společnosti a kladení důrazu na vnitřní motivaci žáků k přípravě na budoucí povolání si uvědomujeme důležitost apelovat na žáky, kteří se připravují na budoucí povolání ve službách. Na tyto žáky jsou kladeny vyšší nároky na jejich chování, vystupování, oblékání a vhodné vyjadřování se nejen k tématům oboru, na který se připravují, ale také postojům a vztahům mezi sebou a ve společnosti.

V rámci tohoto projektu budou realizovány přednášky etikety pana Daniela Šmída vždy pro dvě třídy, abychom zajistili komornost přednášky a tím i větší dopad. Každý rok budou absolvovat přednášku žáci posledních ročníků jak maturitních, tak učebních oborů školy. Což jsou celkem tři projektové dny ročně.     

                                           

Zpráva o průběhu Motivačního workshopu pro žáky 1. ročníků SŠ


Letošní školní rok byl, co se organizace motivačního workshopu pro žáky 1. ročníků týká, opravdu mimořádný. Poprvé v historii jejich konání mohly vyjet všechny první ročníky na pobytový motivační workshop, a to díky projektu Implementace dlouhodobého záměru MSK, který je spolufinancován z ESF prostřednictvím OP JAK. Díky jeho podpoře byl žákům motivační workshop hrazen v plné výši. Využili jsme osvědčeného prostředí i zázemí v ubytovacím zařízení Chaty Búřov v obci Valašská Bystřice, se kterým má škola opravdu mimořádně dobrou zkušenost prověřenou dlouholetou spoluprací. Dvoudenní pobytový program napomohl žákům lépe zvládnout přechod na novou školu či do nové třídy, nastartoval i utužil probíhající proces adaptace, který pro mnohé žáky nepředstavuje právě jednoduchou etapu života. Díky zmíněným podpůrným faktorům se letos zúčastnilo motivačního workshopu 128 žáků.
Obsah, cíl, náplň, motivačního workshopu:
Podstata cíle motivačního workshopu zůstává stále stejná, aby se noví spolužáci poznali jinak a více, než jak jim školní třída nabízí. Naučili se spolupracovat, vzájemně se respektovat a lépe rozuměli jeden druhému. Cílem kurzu bylo nejen seznámení, ale především nastartování procesů, které jsou nezbytné pro zdravé fungování skupiny i jedince. Kurz měl přinést žákům výhodu, která jim usnadní zvládání nároků nové školy, jiného prostředí i spolupráci a vytváření hlubších přátelských vztahů.
Motivační workshop se snažil položit základy pro respektující atmosféru a prostor otevřený k bezpečné komunikaci spolu s edukací o rizikovém chování. Budování atmosféry spolupráce, prvky sebepoznání, tolerance, otevřené komunikace ve skupině jako efektivního nástroje pro prevenci rizikových jevů ve třídě. Tato i další témata by měla být další úlohou práce se třídou pro třídní učitele, školního psychologa a jednotlivé vyučující.
Školní poradenské pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli a učiteli odborného výcviku, připravili pro žáky pestrou škálu aktivit z oblasti zážitkové pedagogiky, které v sobě skrývaly hru, prožitek, spolupráci a reflexi. Zaměřily se především na odstranění bariér, ostychu, budování kolektivu, vzájemné seznamování, kooperaci, verbalizaci názorů na skupinové soužití.
Zúčastněné třídy se aktivně zapojily do připraveného programu. Díky charakteru jednotlivých aktivit bylo možno pozorovat projevy skupinové dynamiky, odhadnout možný vývoj rolí v rámci skupiny do budoucna, vytipovat osobnosti, které by mohly být v kolektivu potenciálně rizikovými či ohroženými. Jednou z mnoha aktivit byla tvorba Charty třídy. Tvůrci Charty třídy jsou žáci celé třídy, skupinky žáků v dané třídě, jednotliví žáci, třídní učitel, učitel odborného výcviku, učitelé, vyučující v dané třídě. Klima školy i třídy vzniká na základě mnoha vlivů, proto se nedá chápat odděleně od environmentálních, sociálně psychologických, sociologických a kulturních souvislostí. Žáci si mohli lépe stanovit vztahy mezi klíčovými účastníky výchovně vzdělávacího procesu, podílet se na rozhodování, sociální komunikaci ve třídě a v prostorách školy, mít příležitost účastnit se sociálního dění ve skupině. Nastavit si i pravidla chování a vystupování k provozním zaměstnancům školy a návštěvníkům.
Cílem aktivity bylo, aby pravidla třídy byly nastaveny tak, aby žáci třídy mnohem lépe přijímají nové poznatky v prostředí, které je jim blízké, ve kterém se cítí bezpečně a prožívají pocity radosti a uspokojení. Tím budou přispívat k tomu, aby i sám pedagog svou práci odváděl mnohem kvalitněji v takovémto prostředí. Rád připravoval pro žáky zajímavé metody práce a způsoby výuky.
Motivační workshop by měl být pouze dobrým počátkem pro další práci s třídním kolektivem.