Hotelová škola Frenštát pod Radhoštěm, příspěvková organizace je zapojena do projektu „Implementace Dlouhodobého záměru Moravskoslezského kraje“ (dále jen „projekt“) v rámci Operačního programu Jan Amos Komenský (dále také „OP JAK“).
Registrační číslo CZ.02.02.XX/00/23_018/0010136
Tento projekt je realizován v období od 01. 09. 2024 do 30.08.2028.
Hlavním cílem projektu je podpora rozvoje otevřené a vzdělané společnosti založené na znalostech a dovednostech, rovných příležitostech a rozvíjející potencionál každého jednotlivce, která povede k růstu konkurenceschopnosti České republiky a zlepšení životních podmínek jejich obyvatel.
Hotelová škola Frenštát pod Radhoštěm, příspěvková organizace realizuje projekt ve čtyřech oblastech, a to:
- 2.2(2.1) Motivační workshopy pro žáky 1. ročníků
- 2.3(3.3) Kroužky k vyrovnávání potřeb – Matematika, Český jazyk
- 2.1(1.4) Sdílení učeben - Spolupráce s ZŠ - sdílení učeben/dílen/laboratoří
- 2.12(12.2.3) Školní projekty - ŠP2 - Etiketa s odborníkem z praxe
1. 2.2(2.1) Motivační workshopy pro žáky 1. ročníků
Pobytové motivační workshopy jsou velmi důležité při budování vstupních preventivních mechanismů a pro adaptaci žáků na středoškolský způsob výuky. Zaměřují také na prevenci školní neúspěšnosti a předčasných odchodů ze studia. Pomáhají žákům zaměřit se na oblast paměti, učení, zapomínání, učební styly a duševní hygienu nejen ve školním prostředí.
Motivační workshopy nabízí žákům pestrou škálu aktivit, které jsou zaměřeny na plynulý a bezproblémový proces začlenění mezi spolužáky nového třídního kolektivu. Jsou zacíleny na sebepoznávací procesy, které hrají jednu z klíčových rolí v oblasti přivyknutí na nové životní situace.
Napomáhají vytvářet formování kolektivu a vztahu třída – třídní učitel, třída – jednotlivec – školní poradenské pracoviště. V rámci kroužku se žáci seznamují s legislativním rámcem vzdělávání a mají možnost sestavení vlastních pravidel třídy, kterými se v průběhu školního roku budou řídit, a které by se měly zakládat především na vzájemném respektu, toleranci, úctě a spolupráci.
Program Motivačních workshopů je zaměřen na témata globální odpovědnosti, vzájemný respekt, toleranci k odlišnosti, solidaritu a angažovanost ve prospěch druhých. Jsou vhodné především pro žáky učebních oborů, protože finanční možnosti mnoha rodin jsou velmi omezené a je velmi důležité, aby se těchto akcí účastnili všichni žáci.
2. 2.3(3.3) Kroužky k vyrovnávání potřeb – Matematika, Český jazyk
Žáci přicházejí na střední školu z různých základních škol a s různou úrovní znalostí a dovedností. Vyrovnávací kroužek Matematika bude napomáhat k překlenutí nedostatků a nastavení výuky ke středoškolským metodám výuky u žáků s hrozícím školním neúspěchem.
Při výuce českého jazyka a literatury na střední škole je využíváno jiných metod a forem výuky. Hlavním úkolem vyrovnávacího kroužku je překlenout a srovnat nedostatky žáků s učebními problémy pro plynulý přechod na střední školu a zvládnutí středoškolských výstupů vzdělávání.
3. 2.1(1.4) Sdílení učeben - Spolupráce s ZŠ - sdílení učeben/dílen/laboratoří
Jedná se o aktivity v odborných učebnách gastronomických oborů hotelnictví, kuchař – číšník, cukrář a obor cestovní ruch.
V průběhu školního roku zde proběhnou sdílení učeben formou workshopů na téma „Medový perníček“, „Den zájmových aktivit“ , „Velikonoční vajíčko“ a „Gastrohrátky kolem světa“. Workshopy budou pořádány pro žáky ZŠ, kde jim svoje nabyté dovednosti v daných oborech budou předávat žáci Hotelové školy pod vedením pedagoga školy. Společně budou vyrábět cukrářský či kuchařský výrobek nebo pracovat na prezentaci produktu cestovního ruchu a hotelnictví. Žák ZŠ prožije ve škole jeden výukový den a zažije jeden den středoškoláka v odborných učebnách školy.
„Gastrohrátky kolem světa“ – animační program vytvořen žáky oboru cestovní ruch, cíleně pro žáky 2. stupně základních škol ze širokého okolí Frenštátu pod Radhoštěm.
Jedním z témat výuky oboru cestovní ruch je tvorba animačních programů. V rámci projektového dne si žáci připraví animační program pro žáky základních škol s gastronomickou tématikou. Vyrobí kulisy pro jednotlivé disciplíny a obsluhují pak jednotlivá stanoviště. Žáci základních škol budou poznávat typické pokrmy mezinárodních kuchyní, překládat slovíčko „jídlo“ z různých jazyků, lovit v mouce sladkou odměnu, shazovat kuželky, trefovat balonky, poznávat vůně světa, přebíhat slalom s vajíčkem na lžičce nebo s polévkovým talířem naplněným vodou, shazovat plechovky a hledat správný klíč od zámku ke skladu surovin. Čekání na jednotlivé disciplíny si budou krátit typováním množství fazolí v odměrném válci nebo stavěním metrového dortu z polystyrénu. To vše si nechají zaznamenat do hrací kartičky, za kterou si vyzvednou v „Gastrobazaru“ sladkou odměnu. Drobné cukrářské výrobky pro odměny vyrobí žáci oboru cukrář v rámci odborného výcviku, nacvičují tím výrobu cukrovinek. Žákům základních škol bude zajištěn pitný režim, který budou zajišťovat žáci oboru hotelnictví v „Gastrobaru“, kde procvičují přípravu nealkoholických míchaných nápojů a provoz v časové špičce. Žáci oboru kuchař číšník v rámci odborného výcviku pro žáky vyrábí drobné pohoštění a občerstvení s obsluhou.
Cílem těchto workshopu je:
- ukázat žákům základní školy odlišný styl výuky na střední škole
- podílet se na přípravě žáků na praktický život, zodpovědné volbě povolání a tím umožnit lepší uplatnění se na trhu práce
- vést žáky k samostatné práci i práci ve skupině a vzájemné kooperaci, aby uměli naplánovat, organizovat vlastní práci a pozitivně hodnotili sebe i své spolužáky
Důležitou roli budou hrát při těchto aktivitách žáci střední školy, kteří si vyzkouší roli kouče a budou sdílet nabyté odborné zkušenosti se svými možná budoucími spolužáky.
Projektu se budou účastnit:
- Základní školy ze širokého okolí Frenštátu pod Radhoštěm
4. 2.12(12.2.3) Školní projekty - ŠP2 - Etiketa s odborníkem z praxe
V měnící se společnosti a kladení důrazu na vnitřní motivaci žáků k přípravě na budoucí povolání si uvědomujeme důležitost apelovat na žáky, kteří se připravují na budoucí povolání ve službách. Na tyto žáky jsou kladeny vyšší nároky na jejich chování, vystupování, oblékání a vhodné vyjadřování se nejen k tématům oboru, na který se připravují, ale také postojům a vztahům mezi sebou a ve společnosti.
V rámci tohoto projektu budou realizovány přednášky etikety pana Daniela Šmída vždy pro dvě třídy, abychom zajistili komornost přednášky a tím i větší dopad. Každý rok budou absolvovat přednášku žáci posledních ročníků jak maturitních, tak učebních oborů školy. Což jsou celkem tři projektové dny ročně.